Feestdagen! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Lynn Houkes - WaarBenJij.nu Feestdagen! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Lynn Houkes - WaarBenJij.nu

Feestdagen!

Blijf op de hoogte en volg Lynn

27 December 2015 | Aruba, Oranjestad

Bon tardi tur hende!

Het einde van het jaar nadert, ik woon nu 7,5 maand op Aruba. Heerlijk om dit te kunnen zeggen :) De tijd vliegt voorbij, maar het voelt nu ook wel alsof ik hier al een tijdje ben. Het voelt steeds meer als mijn thuis. Maar er zijn nu ook wel momentjes dat ik mensen mis, al hoef ik echt nog niet terug naar Nederland. Daarvoor heb ik het veel te veel naar mijn zin op Aruba!
Eind november kwam Sinterklaas op Aruba, de intocht was een hele happening! Sinterklaas kwam aan in de haven van Aruba, samen met heel veel Zwarte Pieten. Sinterklaas vertelde alle aanwezigen wat in het Papiamento (die Sinterklaas heeft een heuse talenknobbel!) en de optocht kon beginnen, samen met dansgroepen en een drumgroep. De Zwarte Pieten gaven de kinderen snoepjes en ze deden kunstjes zoals op hun handen lopen. Kinderen (hehe niet alleen kinderen) probeerden een glimp van Sinterklaas op te vangen en hem een hand te geven. Dit kind hier heeft wel een foto van zichzelf met Sinterklaas, helaas wilde hij geen hand geven. Leeftijdsdiscriminatie is dat! Wel echt heel leuk om de intocht hier mee te maken, wat een feest! Zonder enige discussie over Zwarte Pieten.
Een kleine maand later: kerst! Ik heb altijd al een keer kerst in warmte willen vieren (nou had dat ook in Nederland gekund hoorde ik, met 15 graden). Het kerstgevoel was er wel degelijk, maar het was voor mij wel anders. Overal op het eiland waren huizen verlicht met duizenden kerstlichtjes, bijna alle rotondes waren versierd met lichtjes en glitters en kerstbomen. En ik hou zo van glitters en lichtjes! Ik word er zo blij van. Met het werk hadden we twee kerstdiners, een van de afdeling en een met het hele ziekenhuis. Iedereen zag er prachtig uit en het eten was heerlijk. Op kerstavond ben ik gezellig met Michelle uit eten geweest. Ik met m'n nieuwe glitterschoenen met gigantisch hoge naaldhakken, hihi. Op eerste kerstdag heb ik een lekker en gezellig diner gehad op het dakterras van een collega van me. Op tweede kerstdag had ik verder geen plannen, wat ik niet erg vond. Ik had al zo vaak kerst gevierd dit jaar :) Ik heb geskypet met familie, daarna met een vriendin van me. Daarna heerlijk gezwommen in m'n zwembad en 's avonds kerstfilms gekeken :) Ik heb kerst prima overleefd ondanks dat ik niet bij mijn familie kon zijn.

Op het werk gaat het ook prima, ik voel me daar nog steeds op mijn plek. In mijn vorige verslag vertelde ik dat ik ingewerkt zou worden op de mammografie, en dat is ondertussen gebeurd :) Ik heb samen met m'n vrouwelijke collega's een cursus gehad om een nieuwe insteltechniek te leren. De afgelopen drie weken mocht ik helemaal zelfstandig op de mammografie staan, wat ik echt wel heel erg tof vind. Omdat ik daar helemaal alleen sta, moet ik soms wel Papiamento spreken, ik kan niet even een collega vragen om iets te vertalen. Mijn Papiamento vind ik nog niet zo heel erg goed, maar in het ziekenhuis red ik me prima. Ik heb een cursus Papiamento voor beginners gehad, waar ik wel een beetje heb geleerd. Het meeste leer ik echter door middel van het praten met patiënten. Maar wel moeilijk hoor, ik kom vaak niet helemaal uit mijn woorden! Ik zeg vaak tegen patiënten: mi ta papia un tiki Papiamento, pero no hopi (ik spreek een beetje Papiamento, maar niet zo veel). Vaak vinden de patiënten het al leuk dat je het probeert, en dan gaat een gesprek ook veel beter. Als een gesprek in het Papiamento helemaal is gelukt, voel ik me ook helemaal trots en denk ik: yess ik kan Papiamento! Totdat ik niks begrijp van wat de volgende patiënt zegt. Oke laat maar, ik kan het toch niet, denk ik dan. Zo gaat het de hele dag :p
4 januari ga ik mijn eerste dienst draaien. Ze doen hier aan 24 uurs bereikbaarheidsdiensten. Om half 8 beginnen net als de rest, maar als alle collega's naar huis gaan, blijf ik alleen op de afdeling. Tot half 8 de volgende ochtend. Het lijkt me superspannend, maar zo gaaf als ik alles onder controle heb!

In januari en februari is het carnaval! Ik ben echt benieuwd naar carnaval hier, het zal wel dik feest zijn. In februari komt mijn moeder, zodat we samen carnaval kunnen vieren. Nadat we samen een week carnaval hebben gevierd, gaan we op vakantie naar Florida! We overnachten in Miami en Orlando, en we gaan onder andere naar de Keys en de Everglades en ik wil zo dolgraag met zeekoeien zwemmen! Lijkt me echt fantastisch! Ik hoop dat het ons gaat lukken.
Als we terug zijn van vakantie komt mijn vader. Hij is nog niet eerder langs geweest, ik ben erg benieuwd wat hij van het eiland zal vinden.

Veel mensen vragen aan mij: wat doe je na het jaar op Aruba? Blijf je daar, ga je terug naar Nederland, ga je ergens anders naar toe? Het antwoord is steeds hetzelfde: ik weet het nog niet. De ene dag wil ik best blijven, de andere dag wil ik na het jaar wel terug naar Nederland. En daarna wil ik opeens nog ergens anders naar toe, Curaçao bijvoorbeeld. Het verschilt echt per dag of per week. Gelukkig heb ik nog even om er over na te denken, ik zit hier immers sowieso nog 4,5 maand :)

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad en ik wens iedereen een fijn uiteinde (hihi dat vind ik altijd zo grappig om te zeggen)!

Liefs en een warme groet, Lynn

  • 27 December 2015 - 20:26

    Naomi Rumaloine:

    Wat een feestelijk verslag !!!Heel erg leuk om te lezen dat je het erg naar je zin hebt Lynn en ben erg benieuwd wat je hierna gaat doen.

    Veel liefs,

    Naomi

    N

  • 27 December 2015 - 20:41

    Esther:

    Zo leuk Lynnie!
    Het klinkt echt super, ben heel blij dat je het zo naar je zin hebt

  • 27 December 2015 - 20:52

    Esther:

    Ik was nog niet klaar, beetje onaardig einde zo.
    Een dikke smots en hopi lobi voor jou!! We appen laiverd❤️❤️

  • 27 December 2015 - 21:21

    Diana Rafael:

    Heyyy Lynntje! Wat leuk om te lezen allemaal! Je kunt leuk schrijven zeg :-) Fijn on te lezen dat je t naar de zin hebt! En leuk die plannen voor straks in februari!!! Nou meid, ik zie je maandag ok! Doeg doegggg :-D

  • 28 December 2015 - 16:57

    Harma:

    Fijn dat je t zo naar je zin hebt daar!! Goeie jaarwisseling gewenst en heel veel plezier met carnaval vieren!
    Liefs van Ben en mij X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lynn

Lees hier wat ik allemaal meemaak :)

Actief sinds 10 April 2015
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 6990

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: